Wednesday, July 25, 2007

Lys og salt i verden





Gud har kalt oss til å forkynne evangeliet til hele verden. Enhver kristen en misjonær. Det livet jeg lever med Kristus taler mye sterkere enn ord. Eller rettere sagt: dersom jeg lever i samfunn med Jesus som lys og salt i verden, blir mitt vitnesbyrd, det jeg sier mye sterkere.

Min bønn er at våre slektninger, naboer og arbeidskamerater skal merke Guds Fred der hvor vi ferdes.

En ond budbærer faller i ulykke, men et trofast sendebud følger legedom.
Ordspråkene 13,17

(An unreliable messenger stumbles into trouble, but a reliable messenger brings healing)

A credible message needs a credible messenger because charisma without character is catastrophe.
Peter Kuzmic

Inntil jeg dro til Kina i 1996, hadde jeg etter at jeg var ferdig 4 år på Ansgar teologiske seminar, omtrent bare jobbet innen misjon eller kristne organisasjoner.


I Xining, Kina, opplevde jeg det å være kristen i en sekulær sammenheng, det å være lærer på universitetet som noe utrolig spennende. Det å ta seg stille tid hver dag og så se hvordan Gud leder er en strategi jeg ønsket å prøve ut her i Norge og.

Da jeg kom til Xining i 1996, fikk jeg høre fra kineserne hvor umoralske utlendinger fra Vesten var. En amerikaner som hadde vært på det amerikanske landslaget i svømming, ville hjelpe til å trene kinesiske ungdommer i svømmebassenget på Qinghai Hotell, fikk avslag, fordi som amerikaner hadde han sannsynligvis AIDS. Da jeg kom til Norge i 2005 hadde alle utlendingene et utrolig godt rykte på seg. De fleste utlendinger i byen var teltmakere fra USA, Europa og Korea.


Dette har fått meg til å tenke at noe av det samme bør vi kunne få til også her i Norge. Min tanke er da at mye av den samme treningen vi fikk som teltmakere i Kina, kunne vi og gi til kristne her i Norge.


Det står veldig mye i Bibelen om at vi er jordens salt og verdens lys. Det jeg ser for det meste er at saltet klumper seg alt for mye sammen og derfor ikke er til noe nytte. Saltet må knuses og strøs ut over kjøttet som holder på å råtne. Det står og at vi er verdens lys, men dersom vi hater vår bror, vandrer vi i mørket. Det handler om å være disipler samtidig som vi blir sendt ut i verden på vår arbeidsplass, hos naboer, i familien osv. Vi må unngå to misforståelser: For det første at vi skal gjemme oss i kirker og bedehus. Mange jeg har pratet med kjenner ikke en eneste ikke troende person. Salt har ingen hensikt i kjøttet dersom det ikke blir gnidd inn i det. For det andre må vi unngå å bli ett med verden.


Vi er satt her til være ambassadører for Guds Rike. Vi representerer vår konge, Jesus Kristus. Folk leser oss som et brev. Vi blir uleselige dersom vi begynner å snakke stygt, baktaler og er uærlige.

Våre ord og handlinger reflekterer Gud som er i oss for folk som aldri åpner en Bibel eller går i en kirke.

1 comment:

Are Karlsen said...

Frank,

Jeg gleder meg til å få vite mer om dine praktiske tillempninger i en norsk setting!